GSP Service for rederier:
Dagens lasteskipsflåte som betjener kysten og nærskipsfarten er karakterisert ved høy snittalder, gammel teknologi og dermed store utslipp av klima- og helsefarlige miljøgasser. Det er et stort behov for grønn flåtefornyelse. Rederiene mangler ofte den finansielle styrken, tekniske kompetansen og kapasiteten som kreves for å gjennomføre flåtefornyelse – spesielt ettersom det er snakk om ukjent, ny og grønn teknologi. Dette er bakgrunnen for GSP Servicekontor – et operasjonelt initiativ som skal bidra til å realisere og akselerere grønn fornyelse av lasteskipsflåten.
Formålet med servicekontorets tjenester er å hjelpe rederier med å vurdere, spesifisere og finansiere kostnadseffektive nybygg basert på «need to have» og lavest mulig byggekostnad, men som likevel oppnår maksimal klima- og miljøgassreduksjon.
Servicekontoret tilbyr tjenester til rederier fra tidligfasevurderinger til kontrakt med verft er signert. Tjenestene er strukturert i to pakker:
Pakke 1 – screeninganalyse. Servicekontoret vil bidra med:
- Enkel investeringsanalyse av rederiets potensielle nybygg.
- Evaluere om prosjektet kan løftes finansielt.
- Undersøke støtteordninger; både private og offentlige finansieringsmuligheter
- Sammenfatning av beslutningsunderlag, kriterier og anbefalinger for videreføring
Pakke 2 – investeringsanalyse og designstøtte. Servicekontoret vil bidra med:
- Utarbeidelse av tekniske spesifikasjoner/prosjekteringstøtte
- Innhenting av priser i forbindelse med nybygg (f.eks ulike fremdriftssystemer)
- Bistå i å søke både private og offentlige støtteordninger
- Detaljert investeringsanalyse - støtte til teknisk/økonomisk analyse
- Utarbeidelse av tilbud på utlyste grønne transportkontrakter
- Sammenfatning av beslutningsunderlag, kriterier og anbefalinger for videreføring
Prisen på tjenesten skal ligge på et nivå som gjør servicekontoret attraktivt for rederier – mellom gratis og lavkost avhengig av interessen for tjenestene. For å få fart på programmet vil pakke 1 garanteres gratis til de fem første rederiene, og for pakke 2 til de to første rederiene. Det er ikke meningen at Servicekontoret skal levere tjenester som er i konkurranse med veletablerte tjenester som leveres i markedet i dag fra f.eks. skipsdesignere, klasseselskap eller konsulenter. Formålet med tjenesteleveransene er å fylle et rom der det i dag ikke eksisterer etablerte attraktive tjenester. Formålet er fremfor alt å få fart på et grønt flåtefornyingsprogram der det blir positive klima-, miljø- og næringseffekter for alle spillerne i verdikjeden.
Videre er det viktig at servicekontoret ikke har konkurransevridende effekt. Spesielt i forbindelse med anbudskonkurranser er det viktig med transparens, for å sørge for at alle tilbydene rederier sitter med den samme informasjonen om hva Servicekontoret kan bidra med. Servicekontoret skal tilby kompetanseheving på like vilkår.