DNVGL.no

Breadcrumbs

Første skipsinspeksjon med drone

SHARE:
PRINT:
DNV GL har nylig gjennomført den første inspeksjonen av et skip ved hjelp av en drone. Inspeksjonen ble gjort på kjemikalietankeren MV Apollo.
Kontakt:

To inspektører fra DNV GL brukte totalt to og en halv dag på inspeksjonen av 14 tanker om bord i kjemikalietankeren MV Apollo, som eies av tyske Carl Büttner Shipmanagement GmbH.

- Fordelene ved å bruke en drone sammenlignet med tradisjonell inspeksjon ved hjelp av stillas inne i tanken, er tydelige, forteller Jochen Huhn, Marine Superintendent og Chief Security Officer i Carl Büttner Shipmanagement GmbH.

- Å unngå risikoen for skade inne i tanken er i seg selv verdt det. I tillegg er tidsbesparelsen en stor faktor. Vi er også veldig imponert over videokvaliteten og detaljene dronekameraet klarte å fange opp under inspeksjonen. Vi er absolutt interessert i å benytte denne metoden også i framtiden, og jeg er spent på å se hvordan teknologien vil utvikle seg i løpet av de neste årene, sier Huhn.

Tradisjonell inspeksjon av skipstanker og lasterom kan være dyrt, tidkrevende og potensielt farlig å utføre. Likevel må tilstand på rørsystemer, korrosjonsangrep av skrog og utstyr, og alle sikkerhetssystemer inspiseres og vurderes jevnlig. Ved å benytte en drone til å gjennomføre en visuell tilstandskontroll kan man redusere tid og kostnad knyttet til både forberedelse og utføring av inspeksjonen, samtidig som inspektørenes sikkerhet forbedres. 

- Dette er den første skipsinspeksjonen gjennomført av et klasseselskap der en drone er benyttet. Den vellykkede inspeksjonen viser at vår investering i utviklingen av moderne klassifiseringsløsninger lønner seg både for våre kunder og for oss, forteller Knut Ørbeck-Nilssen, direktør for Maritim i DNV GL.

- Vi vil fortsette å se på hvordan droner kan benyttes i løpet av de neste årene, og flere av våre stasjoner vil etter hvert kunne tilby denne tjenesten. Mulighetene som finnes i utnyttelse av droner er lovende, og flere fordeler er tydelige allerede, fortsetter han.

DNV GL har gjennomført flere tester der en drone er benyttet for inspeksjon av en stor oljetanker, en kjemikalietanker og et bulkskip i både Europa og Kina. 

I framtiden kan droner være helt autonome – styrt etter predefinerte data.  DNV GL ser også videre på andre muligheter for hvor og hvordan dronene kan brukes til inspeksjoner.