DNVGL.no

Breadcrumbs

Fra Trondheim til Cape Town via London uten ekstra ladning

SHARE:
PRINT:
DNV GL Fuel Fighter car in action during the 2018 Shell Eco-marathon
DNV GL Fuel Fighter i aksjon i London.
Norsk næringsliv har en lys fremtid – i alle fall dersom de rekrutterer de dyktige studentene fra NTNUs DNV GL Fuel Fighter lag som konkurrerte i London denne weekenden. Bilen, som lagets 30 studenter har utviklet, tilbakela en avstand med et energi-forbruk tilsvarende 176,4 kilometer per kilowatt time.
Kontakt:
The DNV GL Fuel Fighter team celebrates after the Shell Eco-marathon
DNV GL Fuel Fighter 2018 lagbilde.

Ikke imponert? Bare tall? OK – dersom bilen med det beskrivende navnet DNV GL Fuel Fighter hadde hatt samme energimengde som en fulladet Tesla Model S100 D, ville den kunne ha tilbakelagt en avstand på 17.640 kilometer! Studentene kunne altså ha kjørt avstanden Trondheim – Cape Town, Sør Afrika, via London uten ladning. Batteriet hadde først trengt påfyll etter å ha kjørt ytterligere et par tusen kilometer til.

Konkurransen Shell Eco Marathon samler hvert år studenter fra universiteter og høyskoler fra alle verdens hjørner. Årets konkurranse fant sted i Queen Elizabeth Olympic Park i London. Til sammen deltok 140 lag fra 24 land i klasser hvor bilens fremdrift ble generert av elektrisitet, hydrogen eller bensin.

Laget fra Trondheim er internasjonalt sammensatt. Hovedsakelig norske studenter fra Troms i nord til Agder i sør – men i tillegg også studenter fra Tyskland, Frankrike, Mexico og Australia. Laget deltok i klasse for Urban Concept batteri-elektrisk og ble kun knepent slått av ett fransk lag. Ikke rart dets leder og sjåfør, Sivert Rød Hatletveit ble tiljublet da resultatet var sikret.

«Det er et komplett lag, bestående av studenter med solid kunnskap innen en rekke fagområder som står bak. Alle 30 har like stor del i dette, jeg er bare en brikke i et fantastisk lag,» sier han kledelig beskjedent.

«NTNU har deltatt i denne konkurransen 10 ganger tidligere. Vi bygger videre på erfaringer og løsninger fra tidligere år. Vekt, rullemotstand og aerodynamikk er viktige faktorer. Vi pusher oss selv til å forsøke nye løsninger, søke nye muligheter – hele tiden,» sier han.

De tekniske nyvinningene oppsummerer Sivert Rød Hatletveit slik: «Regenerativ bremsing og en selvutviklet «clutch» som synkroniserer opp motorene og dytter de på ringgiret med 19:1 i utveksling er forbedring fra fjorårets bil. Forbedringer av drivlinjen har økt effektiviteten kraftig og bidratt til at vi fikk et resultat som bare er 6.8% unna den nye verdensrekorden som det franske laget som vant klassen satte.»

NTNU studentene har skapt en oppsiktsvekkende bil. Den er 3 meter lang, 1,2 meter høy, har en aerodynamisk utforming og er utstyrt med 2 el-motorer – hver på 200 W. Bilen veier kun 85 kilo. Klassen den deltar i krever at bilen er designet for å kunne kjøre i ordinær bytrafikk.

Den lave vekten skyldes blant annet at mye av bilen er utformet i karbonfiber. Karosseriet er i karbon. Det samme er setet. Til og med felgene er i dette svært lette materialet. Den allerede lave vekten fra fjorårets bil ble redusert ytterligere – fra 95 til 85 kilo.

Et utstrakt samarbeid med industri designeren og gründeren Bård Eker i Fredrikstad, sammen med studentenes evne til å teste nye muligheter og utfordre teknologiske løsninger har gjort dette mulig.

Bård Eker sa selv da bilen første gang ble presentert i Trondheim i april i år: «Det har vært en stor glede å jobbe sammen med disse dyktige studentene. Forhåpentligvis har vi i EkerDesign bidratt noe til deres resultater, men studentene har i høyeste grad gitt mye tilbake til oss også.»

DNV GL Fuel Fighter deltok altså i klassen Urban Concept, batteri-elektrisk. I denne klassen stilles det krav til bilens minstemål. Det er også krav om at bilen skal være utrustet med nødvendig utstyr som lys og vindusviskere og siden dette er en bil som skal kunne tilpasses en urban persons behov, må den også ha bagasjeplass. DNV GL (tidligere Veritas) er lagets hovedsponsor.

DNV GLs landssjef, Norge Arve Johan Kalleklev sier: «Vi er imponert av det studentene har oppnådd, og vi er stolte over å ha bidratt til at de har lyktes. Dette er en internasjonal konkurranse for studenter hvor målet er å inspirere unge ingeniører til å finne nye løsninger og utvikle ny teknologi. Men det er også et mål om å bringe studenter sammen på tvers av fagretninger for å motivere til samhandling og samarbeid om konkrete oppgaver – nettopp slik de vil møte det i hverdagen etter studiene.»

Merknad til redaktører

Om DNV GL
DNV GL spesialiserer seg på kvalitetssikring og risikostyring, utfører sertifisering og tilbyr uavhengige ekspertråd til olje- og gassindustrien, kraftindustrien og den maritime industrien. Vår hovedoppgave er å sikre liv, verdier og miljøet for igjen å bidra til at våre kunder håndterer risiko innenfor en bærekraftig utvikling. DNV GL er et teknologi basert selskap som hele tiden investerer i forskning og samarbeidsbasert innovasjon, slik at vi alltid kan gi kundene våre råd som bygger på et solid faktagrunnlag. DNV GLs røtter strekker seg tilbake til 1864, og selskapet er i dag aktivt i over 100 land.

Om DNV GL Fuel Fighter
https://www.fuelfighter.no/


For mer informasjon, kontakt

Håkon R. Svebak, DNV GL 905 08 600

Kristina Dalberg, DNV GL 915 52 014

Sivert Rød Hatletveit, masterstudent NTNU 412 84 347