DNVGL.no

Grønt kystfartprogram lanserer fem prosjekter

DNV GLs programdirektør Narve Mjøs uttaler til Teknisk Ukeblad: "Vi er godt i gang med å vise verden at vi er et foregangsland på maritim-miljøtekniske løsninger."

SHARE:
PRINT:
Norleds "Ampere" batteriferge bygget ved Fjellstrand
Norleds "Ampere" – verdens første ferge drevet 199% av batterier – ble bygget av Fjellstrand og er i DNV GL klasse.
Da Grønt Kystfartsprogram ble åpnet på et møte i januar i år i Veritassenteret på Høvik sa næringsminister Monica Mæland: "Skipsfartsnæringen har veldig gode forutsetninger for å være ledende i det grønne skiftet. Dette kan bidra til eksport av gode og fremtidsrettede miljøvennlige løsninger. Jeg er sikker på at DNV GL med sin kompetanse og erfaring innen skipsfart, vil være med på å bidra til å opprettholde Norges ledende maritime posisjon i verden."
Kontakt:

De fem første prosjektene i Grønt kystfartsprogram er:

  • En plug-in-hybrid godsferge (Norlines)
  • Batterihybrid bøyelaster (shuttletanker) med VOC-forbrenning (Teekay)
  • Hybrid-propulsjon for fiskefarmfartøy (ABB/Fraktefartøyenes rederiforening)
  • Ombygging av frakteskip til hybrid LNG-bunkringsfartøy (Øytank Bunkerservice/Energigass Norge)
  • Grønn havn – elektrifisering og lavere 

Les mer om Grønt Kystfartsprogram og DNV GLs rolle på Teknisk Ukeblads nettsted.

 

Kontakt: Narve Mjøs, tel. 922 00 900.