DNVGL.no

Breadcrumbs

Hydrogenbilen «DNV GL Fuel Fighter» lansert

NTNU-studenter utfordrer elbilen

SHARE:
PRINT:
DNV GL Fuel Fighter - studentprodusert hydrogenbil
Ingeniørstudentene fra NTNU lanserte DNV GL Fuel Fighter sist uke. I sommer konkurrerer de i Shell Eco Marathon i London.
En gruppe ingeniørstudenter fra NTNU utfordrer elbilindustrien med hydrogenbilen DNV GL Fuel Fighter. - Sjansene er store for at Tesla-eiere i morgen vil eie en hydrogenbil.
Kontakt:
DNV GL Fuel Fighter launch 2016 team photo
Ingeniørstudentene ved NTNU i Trondheim sammen med representanter fra DNV GL og prosjektets fadder, Thina M. Saltvedt fra Nordea Markets.
DNV GL Fuel Fighter launch
Sjefsanalytiker i Nordea Markets, Thina M. Saltvedt, er fadder for prosjektet. Her er hun sammen med prosjektleder og NTNU-student Maria Utseth Christoffersen.

 – Hydrogen representerer en revolusjon innen motorteknologi som kan løfte transportindustrien inn i fornybarsamfunnet, sier prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter Maria Utseth Christoffersen, som til daglig studerer produktutvikling og produksjon ved NTNU. 

Verdensmester i enerigieffektivitet 

Elbilrevolusjonen har for alvor gjort sitt inntog i den norske bilparken, til tross for at batteriene har begrensninger knyttet til vekt, rekkevidde og ladehastighet. Den konkurrerende hydrogen-teknologien løser en del av utfordringer som dagens elbileiere sliter med i hverdagen, men teknologien er mindre utviklet. Dette har en gruppe på 20 ingeniørstudenter fra NTNU i Trondheim tenkt å gjøre noe med. 

– Sammen har vi utviklet hydrogenbilen DNV GL Fuel Fighter, med ambisjon om å skape verdens mest energieffektive bil i studentkonkurransen Shell Eco Marathon som går av stabelen i London i slutten av juni, sier Christoffersen i forbindelse med avdukingen på NTNU. 

Studentene får støtte fra ledende bilprodusenter som Toyota, som har uttalt at de satser på hydrogen fremfor elbiler og har planer om å produsere 30.000 slike biler i 2020. 

Danker ut elektrisitet med vann 

En hydrogenbil er i praksis en elbil hvor batteriet er byttet ut med en hydrogentank og brenselcelle. Likevel skiller hydrogenteknologien seg på vesentlige punkter, som at brenselscellen er svært effektive energibærere. 

– Hydrogenbilen kan tankes opp på noen få minutter. I tillegg kan DNV GL Fuel Fighter tilbakelegge distansen Oslo – Trondheim på energien tilsvarende én liter bensin, uten å avgi annet utslipp enn ren vanndamp, sier Christoffersen. 

Bak hydrogenbilen står en bredt sammensatt studentgruppe med ulike nasjonaliteter, interesser og studieretninger. Bredden i laget, sammen med god lagånd og døgnkontinuerlig innsats er ifølge Christoffersen også nøkkelen til suksess når laget reiser til London i sommer. 

Næringslivet med på laget 

Sjefsanalytiker for makro og olje i Nordea Markets, Thina M. Saltvedt, er prosjektets fadder og stod for avdukingen av hydrogenbilen i Trondheim. 

- Det er en stor ære å få være fadder for dette spennende prosjektet som kan bidra til å sette fart på det grønne skifte. For å nå de ambisiøse klimamålene vi satte oss i Paris i desember 2015 trenger vi teknologi som kan revolusjonere drivstofforbruket og utslippene fra transportsektoren, og i dette arbeidet vil samarbeid mellom akademia/forskningsinstitusjoner og næringslivet være avgjørende.

DNV GL er hovedsponsor av prosjektet for niende år på rad, der de bidrar med sponsormidler og fagekspertise. 

– For oss er DNV GL Fuel Fighter mye mer enn et studentprosjekt. Her kobles talenter, kunnskap og ressurser for å løse svært relevante og krevende problemstillinger med betydning langt utover konkurransen i juni, sier avtroppende landssjef for DNV GL i Norge Einar Tore Moe. 

– Vi følger nøye med på den teknologiske utviklingen innenfor energi og fornybar energi, og dagens avduking har vist at studentene har mye kunnskap å tilføre. Vel så viktig er deres smittende nysgjerrighet, glød og kreativitet, som er nøkkeldriverne i en kunnskapsbedrift som vår. 

Fakta om DNV GL Fuel Fighter

  • DNV GL Fuel Fighter er et unikt studentprosjekt ved NTNU. 
  • Bilen er drevet av en hydrogenmotor, har et karbonkarosseri og er bare 1,00 meter høy, 1,60 meter bred og 3,00 meter lang med plass til én person. 
  • Målet er å slå fjorårets vinner som hadde et drivstofforbruk på 150,5 km/kWh. Til sammenligning har en vanlig personbil et forbruk på 4,3 km/kWh. 
  • Deltakere representerer elleve studieretninger og kommer fra Iran, Tyskland, Frankrike, Serbia og Norge. 
  • Hovedsponsorer er DNV GL for 9. året på rad. 
  • Deltar i den internasjonale finalen i Shell Eco Marathon i London 30. juni til 03. juli.

Du kan lese mer om prosjektet på DNV GL Fuel Fighters informasjonsside.


Om Shell Eco Marathon

Shell Eco-Marathon er en internasjonal konkurranse for studenter, hvor målet er å inspirere unge ingeniører verden over til å finne innovative muligheter for fremtidens bilindustri. Løpet, som for første gang ble avholdt i 1939, handler om å komme lengst mulig på minst mulig drivstoff. Årets konkurranse er den 34. i rekken og finner sted i London 30. juni til 03. juli.