Ved etablering eller revitalisering av et ledelsessystem trenger man grunnleggende forståelse for prinsippene bak systemet og hvilke faser i prosjektet man må igjennom. Dette kurset tar utgangspunkt i oppbyggingen av et kvalitetssystem, men er også relevant ved etableringen av andre systemstandarder.
Innhold
Kurset gir en innføring i hva et ledelsessystem for kvalitet er og gir en oversikt over systemets rolle i virksomhetens totale ledelsesmodell.
På kurset lærer du om:
- Fordeler og ulemper ved et ledelsessystem for kvalitet
- Hensikt og bruk
- PDCA-hjulet
- Kvalitet og hvordan man definerer den
- Implementeringens tre faser: planlegging, utvikling og iverksetting, vedlikehold og forbedring
- Introduksjon til ISO 9001
Fokusområder
Kurset omhandler følgende emner:
- Ansvar og roller
- Kvalitetspolitikk og mål
- Verdikjede og arbeidsprosesser
- Elektronisk prosessbasert ledelsessystem for kvalitet
- Hvordan sikre kritiske prosesser
- Avviksbehandling og forbedring
Kurset gjennomføres med eksempler og med stor grad av aktivitet fra deltakerne gjennom gruppearbeid.
Målgruppe
Kurset passer for ledere på alle nivåer i tillegg til ansvarlige for virksomhetens ledelsessystem. Medarbeidere som er involvert i forbedringsarbeid, interne revisjoner og lignende vil også ha stor nytte av kurset.
Kurset er også relevant ved etablering av andre systemstandarder enn for kvalitet.